Logiko

Jakie kontenery są wykorzystywane w transporcie międzynarodowym?

Spedycja międzynarodowa jest jednym z najważniejszych elementów globalnej logistyki, bez której wiele branż nie byłoby w stanie funkcjonować. Transport międzynarodowy skupia się bowiem na przewozie najróżniejszych towarów dla branży spożywczej, przemysłowej, farmakologicznej, chemicznej, wojskowej etc. Taka forma transportu odbywa się między innymi w specjalnych kontenerach dostosowanych do rodzaju danego ładunku. Jakie standardy powinny spełniać i jakie kontenery są najczęściej wykorzystywane w spedycji międzynarodowej?

Kontenery lądowe, kolejowe i morskie

Kontenery przeznaczone do przewozu międzynarodowego muszą być dostosowane zarówno do rodzaju przewożonego towaru, jak i do sposobu transportu. Oznacza to, że innych kontenerów używa się przy przewozie drogą lądową, innych kolejową, a jeszcze innych – morską. Muszą one spełniać odpowiednie normy oraz standardy narzucane przez konkretne kraje czy regiony.

Kontenery lądowe przewozi się samochodami ciężarowymi, dlatego powinny być ściśle dostosowane do przepisów drogowych. Zwykle mają standardowe wymiary, ale mogą być również nieco krótsze lub mniejsze – w zależności od ilości przewożonego towaru. Są lżejsze niż te morskie, a poza tym mają zintegrowane nóżki, które umożliwiają ich szybkie ustawianie.

Kolejowe kontenery są zwykle kompatybilne z tymi morskimi, ale np. w Rosji czy w Chinach muszą być większe z uwagi na to, że tory są tam inaczej zbudowane niż w Polsce innych europejskich krajach. Wykonane są z solidnego, wzmocnionego tworzywa po to, by zabezpieczyć towar przed drganiami podczas transportu.

W przypadku kontenerów morskich sytuacja wygląda podobnie. Muszą one spełniać określone standardy (ISO), być wyprodukowane z wytrzymałych materiałów, takich jak stal corten, odporna na korozję i trudne warunki atmosferyczne (słona woda, wilgoć). Dzięki wysokiej trwałości doskonale nadają się na długie trasy nawet w trudnych warunkach atmosferycznych.

Standardem w transporcie kolejowym i morskim są kontenery 40-stopowe w rozmiarach zunifikowanych (40′ standardowy DV o maksymalnej wadze ładunku do 24 000 kg, 40′ High Cube o maksymalnej wadze ładunku do 25 000 kg).

Podział kontenerów transportowych względem przeznaczenia

Poza powyższym podziałem istnieje jeszcze podział kontenerów pod względem ich przeznaczenia, czyli rodzaju przewożonych ładunków. W spedycji międzynarodowej wykorzystuje się między innymi kontenery:

  • uniwersalne – do przewozu suchych ładunków (produktów przemysłowych, odzieży itp.),
  • chłodnicze – do transportu leków czy żywności, czyli towarów wymagających odpowiedniej temperatury,
  • otwarte – ze zdejmowanym dachem,
  • platformowe – łatwe do demontażu, sprawdzą się do przewożenia pojazdów czy dużych maszyn,
  • zbiornikowe – do transportu płynów i gazów,
  • specjalne – przeznaczone do przewozu ładunków wielkogabarytowych oraz nietypowych.

Nasza firma spedycyjna oferuje międzynarodowy transport kontenerowy. Sprawdź szczegóły oferty i skontaktuj się z nami, jeśli chcesz poznać szczegóły dotyczące konkretnej usługi. Zapraszamy!